Miljödepartementet
|
|
Enheten för
hållbart samhällsbyggande
|
Yogesh Kumar
|
Telefon
08-405 26 23
|
Telefax 08-405 18 45
|
E-post yogesh.kumar@environment.ministry.se
|
|
Bygga, Bo och Förvalta för
framtiden
(förslag till program)
Miljövårdsberedningen har haft regeringens
uppdrag ”att ta fram strategier för utveckling av ett ekologiskt hållbart
näringsliv genom att förbereda och inleda en dialog med delar av näringslivet” ( Dir 1998:65 Strategier
för utveckling av ett ekologiskt hållbart näringsliv).
Syftet är:
1) Att initiera, stödja och påverka utvecklingen i näringslivet
2) Att få underlag för politiska beslut och ställningstaganden om
riktlinjer och styrmedel i miljöpolitiken.
I dialogen med näringslivet skall både miljöförbättringar,
resurseffektivisering och företagens utveckling på alltmer miljöanpassade
marknader beaktas.
Bakgrund
Miljövårdsberedningen
har fört en dialog med 20 företag och 3 kommuner om en strategi för hållbar
utveckling inom bygg- och fastighetssektorn. Bernt Johansson, ordförande i
Byggsektorns kretsloppsråd, har varit ordförande i den styrgrupp som funnits
för dialogprojektet. Dialogens första
skede avslutades under hösten 2000 och har lett
till en plattform med visioner och långsiktiga mål och strategier för en hållbar bygg- och fastighetssektor.
Resultaten har redovisats dels i rapporten Tänk
nytt, tänk hållbart! - att bygga och
förvalta för framtiden, dels i betänkandet Tänk nytt, tänk hållbart! –
dialog och samverkan för hållbar utveckling (SOU 2001:20). Deltagarna i
dialoggruppen , direktörerna och kommunalråden för deltagande företag respektive kommuner
och miljöministern träffades den 3
oktober 2000, och kom då överens om att utifrån denna plattform fortsätta dialogen
och fördjupa arbetet i ett skede två.
Dialogen ska fortsätta med sikte på att till november 2001 nå fram till
överenskommelser om konkreta åtgärder inklusive utveckling och uppföljning.
Parallellt med dialogprojektet Bygga
Bo har Miljövårdsberedningen drivit ett liknande projekt med inriktning på Framtida handel med dagligvaror, som har redovisats i rapporten Tänk nytt, tänk hållbart –en dagligvarukedja för framtiden.
Även detta dialogprojekt har i mars 2001 redovisats i
betänkandet Tänk nytt, tänk hållbart! –
dialog och samverkan för hållbar utveckling (SOU 2001:20).
Regeringen
beslöt under hösten 2000 att lägga ansvaret för det fortsatta arbetet med
dialogerna Bygga/Bo och Framtida handel
på en statssekreterargrupp. Till gruppen knyts generaldirektören Bertil
Pettersson med ansvar att samordna det fortsatta arbetet med dialogprojekten.
Syftet med den fortsatta Bygga/Bo
dialogen är att fördjupa samarbetet och utveckla strategier inom viktiga
områden för att nå överenskommelser om frivilliga åtaganden , som ett led i
arbetet att uppnå målen för en hållbar utveckling.
Utgångspunkten för arbetet inom dessa områden
är visionen om en hållbar samhällsutveckling med människan i centrum. Det
övergripande målet är att röra sig i riktning mot faktor 10, dvs en tiofaldig
resurseffektivisering. Bygg- och fastighetssektorn ska bli 10 gånger bättre på
att hushålla med i första hand ändliga resurser och begränsa användning av
sådant som påverkar den totala miljön negativt. En hållbar utveckling
förutsätter att en byggnad eller en anläggning fungerar långsiktigt för avsett
ändamål. Det inbegriper en god
inomhusmiljö och en kostnadseffektiv energi- och resursanvändning.
För att förverkliga detta mål måste hela
sektorn, kommunerna och staten gemensamt utveckla en långsiktigt hållbar
planerings- bygg- förvaltningsprocess där bebyggelsen/regionen/staden/kvarteret/byggnaden
ses som ett socio-ekonomiskt/tekniskt system.
Kopplingar till propositioner mm
Arbetet har kopplingar till följande:
A.
Propositioner/utredningar/regeringsuppdrag:
-
Energipolitiska beslut
-
Produktansvarslagen
-
EKU-delegationens arbete ”Ekologiskt
hållbar upphandling inom området fastigheter och anläggningar” (M1998:01)
-
Kemikalieproposition (våren 2001)
-
Miljömålsproposition (våren 2001)
-
Klimatproposition (hösten 2001)
-
Inomhusmiljöproposition (hösten 2001)
-
Resurseffektivitetsutredningen ”Effektiv
användning av naturresurser”(SOU 2001:2)
-
Nationalkommittén för Agenda 21 och
Habitat (M 2000:2)
-
Byggkostnadsdelegationens betänkande
”Från byggsekt till byggsektor” (SOU 2000:44)/ Byggkostnadsforum (2001—03).
-
Byggbranschens kvalitetsråd ”Rådet för
byggkvalitet”
B. Övriga aktiviteter:
-
Byggsektorns kretsloppsråd
1. Inga fossila energikällor används till uppvärmning eller
varmvattenberedning efter år 2025. Senast år 2015 erhålls mer än hälften av
energibehovet över året från förnyelsebara energikällor.
2. Användningen av köpt energi i sektorn minskar med minst 30% till år
2025 jämfört med år 2000.
3. Senast år 2005 finns sektorsanpassad information som gör det möjligt
att välja bort byggvaror/byggkonstruktioner som innehåller eller ger upphov
till kända hälso- eller miljöskadliga ämnen.
4. Senast år 2010 är alla hus och 30% av det befintliga beståndet
deklarerade och klassificerade vad gäller byggnadsrelaterad hälsa och
miljöpåverkan.
5. Senast år 2008 har byggsektorn fasat ut användningen av de ämnen och
metaller som omfattas av regeringens riktlinjer för kemikalieanvändningen.
6. Senast år 2010 deponeras högst 25% av avfallet från ny- och ombyggnad
räknat i ton från 1994 års nivå. År 2025 deponeras högst 10%.
7. Uttaget av naturgrus har senast år 2005 begränsats till ett fåtal
specifika ändamål och uppgår senast år 2020 till högst 3 miljoner ton per år.
Strategier
för en hållbar bygg- och fastighetssektor
Vision för en hållbar bygg- och fastighetssektor
Mål för en hållbar bygg- och fastighetssektor
-
inomhusmiljö
-
energi
–
resurseffektivisering
Strategi
Insatser från staten
|
|
Insatser
från sektorn
|
·
Tillsammans med sektorn utveckla system
för miljöklassning av hus.
·
Pröva förutsättningarna för
skatte-differentiering med hänsyn till miljö-klass.
·
Satsning på forskning, utveckling och
innovationer samt utbildning, kompe-tensutveckling och
erfarenhetsåter-föring.
·
I sina roller som beställare och
för-valtare ställa krav (innemiljö, energi, vatten, resursanvändning) som
leder mot målen och därmed vara före-gångare.
·
Incitament och resurser för spridning
av resultatet av dialogen och miljökun-skap allmänt.
·
Energiskatter och avgifter som bidrar
till att målen uppfylls.
|
|
·
Bidra till att nå uppsatta mål.
·
Planera för hållbar samhällsbyggande.
·
Använda bästa möjliga teknik ”BAT” och verka för utveckling av ny
teknik och innovationer t.ex. genom pilotprojekt och teknikupphandling.
·
Se byggnaden som ett system och
upphandla till livscykelkostnad.
·
Utveckla en samordnad byggprocess för
ökad kvalitet och effektivitet.
·
Utveckla en effektiv
förvaltningsprocess
·
Kvalitetssäkra byggnader och utveckla
förlängda garantier.
·
Utveckla kriterier för miljöklassning
av byggnader och klassa bostäder och lokaler enligt lämpligt
klassningssystem.
·
Pröva förutsättningar att differentiera
premiesystem och kreditvillkor.
·
Satsa på forskning, utveckling och
innovationer (bl a delfinansiera Bygg-sektorns InnovationsCentrum, BIC).
·
Informera kunder om miljöanpassade
lösningar för medvetna val vid köp och användning.
|
Förslag på arbetsgrupper och
insatser följer nedan.
Planering
för ett hållbart samhällsbyggande
Ordförande:
Göran Åberg, Stadsbyggnadsdirektör, Karlstad
Sekreterare: Fredrik von Platen, Boverket, Karlskrona
Ledamöter: Se bilaga
Arbetet omfattar följande punkter:
-
Utveckla en modell som på ett
standardiserat sätt beskriver kommunens ”ämnesomsättning” och hur den påverkar
miljön. Utveckla nyckeltal som
beskriver resursanvändning och miljöbelastning och som kan användas vid
formulering och uppföljning av mål.
-
Initiera samtal (”det goda
samtalet”)mellan kommunen, privata intressen och organisationer kring de
väsentliga frågorna som berör miljön och utveckling av det hållbara samhället.
En kunnig sammanvägning av realistiska aspekter på en mängd frågor - tekniska,
ekonomiska, sociala, kulturella och estetiska – måste bygga på ett partnerskap
mellan olika intressen.
-
Utveckla nästa generations
översiktplaner, men före 2010, som innebär att Sveriges kommuner kommer att ha
reserverat mark för ny kommunalteknik,
energigrödor samt upprättat grushushållningsplaner ihop med
grustäktsägarna.
-
Utveckla en ny planeringsprocess i våra
kommuner som decentraliserat kan ta hand om mycket lokala frågor samtidigt som de regionala sambanden hålls
vid liv och stärks. Tillämpning av den nya informationstekniken är strategisk.
-
Utveckla genom samverkan mellan flertalet
av Sveriges kommuner en modell för upphandling som gynnar miljöriktiga tjänster
och produkter. Byggnader i kommunal ägo skall vara deklarerade senast år 2010
när det gäller energi, miljö och hälsa.
-
Föreslå åtagande från medverkande
kommuner om miljöförbättrande åtgärder, energiplanering och
energieffektivisering (inkl förnybara energikällor) för att fasa ut fossila
bränslen i sitt bestånd av bostäder och lokaler.
-
Förändra kommunens taxesättning och
avgiftsuttag på ett sådant sätt att det blir lönsamt för den enskilde
medborgaren eller företagaren att hushålla med resurser och gå in för en
ekologisk hållbar livsstil.
Användning
av bästa möjliga teknik ”BAT” och behov av FoU för goda miljö-/energilösningar
Ordförande: Martin Normark, Vattenfall
Sekreterare: Michael Rantil, FORMAS
Ledamöter: Se bilaga
Arbetet omfattar följande punkter:
-
Bedöma var de stora potentialerna finns
för energieffektiviseringar och förnybara energikällor avseende byggnadstyper.
-
Undersöka teknikfronten för att
identifiera de mest lovande teknikerna på kort och lång sikt. Fakta från
befintliga studier skall användas (även internationella)
-
Analysera behov av ny kunskap och kompetens
för systemriktiga lösningar vid ökade krav på resurseffektivitet.
-
Identifiera hinder för att ny kunskap och
ny teknik skall få genomslag. Det kan gälla bristande FUD-verksamhet, problem
med marknadsacceptans, felaktig eller bristande lagstiftning, brist på
rikskapital etc.
-
Identifiera lösningar för att överbrygga
hindren i syfte att uppnå frivilliga och bindande överenskommelser
-
Föreslå åtagande om att genomföra ett
antal teknikupphandlingar (t ex solcellsteknik) som kan bidra till att målen
uppfylls.
-
Föreslå åtagande om att genomföra ett
antal pilotprojekt (demonstrationer) med goda och effektiva lösningar som sedan
utvärderas. Fokus på befintlig bebyggelse.
Systemval
och upphandling med livscykelperspektiv och helhetssyn
Ordförande: Anders Nilsson, Bengt Dahlgren AB
Sekreterare: Kajsa Sundberg, Naturvårdsverket
Ledamöter: Se bilaga
Arbetet omfattar följande punkter:
-
Utarbeta riktlinjer för tillämpning av
ekologiskt hållbar upphandling inom bygg- och fastighetsområdena.
(EKU-delegationens arbete.)
-
Ställa krav på arkitekter, konsulter och
entreprenörer/leverantörer när det gäller systemkunnande och analys av funktioner och system utifrån ett
livscykelperspektiv.
-
Utarbeta ”miljöprogram” (för
energieffektivisering, sund inomhusmiljö och effektiv resursanvändning) där
krav på LCC - analyser och upphandling baserat på LCC spelar en central roll
(ENEU 2000).
-
Utbilda ledande personal i det nya
”tänket” (projektledare, inköpare m. fl.).
-
Åtagande att i sin verksamhet välja
teknik och system med livscykel-perspektiv och helhetssyn
Kvalitet
och effektivitet i bygg- och förvaltningsprocessen
Ordförande: Lennart Eriksson, NCC
Sekreterare: Rolf Hörnfeldt, Luleå Tekniska Universitet
Ledamöter: Se bilaga
Arbetet omfattar följande punkter:
-
Kartläggning och
analys av vad som pågår/inte pågår inom området för ökad kvalitet och
effektivitet i byggande och förvaltning. Detta innefattar även internationella
utblickar främst i form av litteraturstudier men även via gruppmedlemmarnas
kontaktnär.
-
Prioritera förbättringsåtgärder –
eventuellt komplettera med detaljstudier och föreslå helhetslösningar samt
strukturera erforderliga fortsatta insatser.
-
Föreslå en utvecklad bygg- och
förvaltningsprocess som leder till en
effektiv process med gemensamt ansvarstagande för helheten där
användarbehovb och goda funktioner är utgångspunkten.
-
Ta fram förslag till garantier för
uppfyllande av ställda krav i energi-, miljö- och hälsoprogram med tydligt
ansvarstagande gentemot användarna/konsumenterna.
-
Medverka till överenskommelser i sektorn
kring garantier och ansvarsfördelning.
-
Ta fram förslag till
åtgärder för att säkerställa gjorda överenskommelser, (ansvarsfördelning för
utbildning, information och uppföljning).
-
Ta fram förslag till åtagande om
samordning i processen i medverkande företags
egna verksamheter som leder till
ökad kvalitet och lägre kostnader för konsumenten. Föreslå åtaganden om att genomföra
kompetensut-vecklingsprogram för anställda i
medverkande organisationen/företag.
Klassning
av bostäder och lokaler – energi, miljö och hälsa
Ordförande: Olof Sjöberg, Vasakronan AB
Sekreterare: Johnny Andersson, Scandiaconsult AB
Ledamöter: Se bilaga
Arbetet omfattar följande punkter:
-
Indela byggnader i olika kategorier
-
Kartlägga förekommande klassningsmetoder.
-
Identifiera och samverka med pågående
forskningsprojekt inom området.
-
Identifiera ett antal relevanta
parametrar för miljö, hälsa och energi ingående i ett klassningssystem.
-
Identifiera möjligheter till
differentiering av skatter, krediter och försäkringspremier kopplade till
klassningssystem.
-
Föra en dialog med finansdepartement,
kreditinstitut och försäkringsbolag om
vilka krav och önskemål som föreligger.
-
Informera om klassningssystemet hos
fastighetsägare och hur det underrlättar för kunder att ställa krav på och
välja miljöanpassade bostäder och lokaler.
-
Åtagande att införa klassning i egna
beståndet.
Förvalta
för en bättre byggd miljö
Ordförande: Sven Belfrage, Svenska Bostäder
Sekreterare: Per Lilliehorn, konsult
Ledamöter: Se bilaga
Arbetet omfattar följande punkter:
-
Undersöka potentialer för
energieffektivisering i det egna beståndet avseende dels ”enkla” åtgärder(injusteringar, förbättrad drift och
skötsel), dels mer omfattande åtgärder.
-
Utveckla beställarkrav som tillgodoser
kraven på en god innemiljö och sunda hus samtidigt som kraven på en långtgående
resurshushållning, såväl energi som effektiv resursanvändning, skall uppfyllas.
-
Identifiera hinder och föreslå
förändringar i företagens ”spelplan” för att fler åtgärder skall komma till
utförande i syfte att nå uppställda mål avseende minskad energianvändning och
avveckling av fossila bränslen.
-
Beskriva vilka åtgärder företagen
planerar att vidta för att säkerställa
en god inomhusmiljö samt för att minska energianvändning och åstadkomma
en utfasning av fossila bränslen samt välja bort byggvaror/byggkonstruktioner
som innehåller eller ger upphov till kända hälso- och miljöskadliga ämnen.
-
Diskutera hur företagens åtaganden mot
kund (konsument/hyresgäst) kan formuleras avseende t ex god innemiljö och effektiv resursanvändning.
-
Diskutera och föreslå ett
kompetensutvecklingsprogram för anställda i fastighetsförvaltningen.
-
Formulera en idékatalog avseende möjliga
åtaganden och uppställda mål på kort och lång sikt.
Marknadsföring/implementering
av energi-/miljölösningar (kompletteras)
Ordförande: NN
Sekreterare: YY
Ledamöter: XX
Arbetet
innebär:
-
Marknadsföring och implementering av
resultaten från gruppernas arbete bland dels deltagande parter, dels övriga.
Insatserna avser både kortsiktiga åtgärder i form av förankring inom företagen
och branschen och långsiktiga åtgärder som marknadsföring, rådgivning och
erfarenhetsåterföring.
Spridningen
av Bygga/Bo dialogens arbete kan ske genom:
-
Swecols arbete
-
Byggkostnadsforum och den idébank som
upprättas.
-
Byggsektorns kretsloppsråd och Rådet för
byggkvalitet
-
Utbildning, seminarier för beslutsfattare
och aktörer inom bygg och fastighetsbranschen.
-
Åtagande hos företag, organisationer och myndigheter att informera kunder om
miljöprestanda och kvalitet i övrigt.
Organisation
Näringslivet Staten
Företagen Regeringen
Styrgrupp
Arbetsgrupper
Kostnader och finansiering
Projektets totala kostnader uppskattas till 11
– 17 miljoner kronor (beroende på dialogens utveckling), inkl sekretariat och
samordning. Ett rimlig bedömning är att
projektets totala kostnad ligger på ca
14 miljoner kronor. Fördelning mellan staten och näringslivets insatser
uppskattas enligt följande:
Staten: 5,2 miljoner kronor
Näringslivet: 8,8 miljoner kronor
Statens
finansiering:
Statens bidrag är tänkt att vara:
-
Sekretariat för samordning, ledning och
slutrapportering m.m. sekreterarhjälp i form av resurser/personer från Miljödepartementet, Naturvårdsverket,
FORMAS, Boverket, Energimyndigheten mm.
-
Marknadsföring/implementering av
dialogens resultat i samverkan med deltagande företag och organisationer.
Finansiering diskuteras för närvarande och kan ev. ske genom medel från
LIP-anslaget.
1 Miljödepartementet : ca 1,7 miljoner kronor
2. Myndigheter: ca 1,8 miljoner kronor
3. LIP: ca 1,7 miljoner
kronor (ej klart, diskuteras)
Summa ca 5,2 miljoner kronor
Näringslivet
finansierar delar av sekreterarfunktionen i två
grupper. Vidare bidrar deltagarna i arbetsgrupperna med egna kostnader för arbetstid
och resor. Totalt bedöms kostnaden uppgå till ca 8,8 miljoner kronor.
Tidplan
Feb - Apr 2001 Precisering av mål, program och organisation
Maj - Juli 2001 Framtagning av
underlagsmaterial samt preliminära förslag till insatser
Aug- Okt 2001 Precisering av förslag på insatser –
avrapportering från arbetsgrupperna
Nov – Jan 2002 Överenskommelser om insatser och förankring
Förväntade resultat av
dialogen - 2025
(Obs! Punkterna är ej färdigdiskuterade)
Om dialogprojektets uppsatta mål uppfylls kan
överenskommelser om långsiktiga insatser leda till följande resultat:
-
minskad energianvändning i bebyggelsen med 30
% (40-45 TWh)
-
utfasning av fossila bränslen för värmeändamål (idag ca 35 TWh).
-
Minskade
CO2-utsläpp med 70-80 procent av dagens nivå. Bostäder och lokaler bidrar med 11-12 miljoner ton
CO2. ( ”noll-vision”!)
-
Kvalitetsklassade
byggnader när det gäller energi, miljö och hälsa.
-
Ökade
inslag av forskning, utveckling och innovationer i
bygg- och fastighetssektorn med kopplingar till såväl energi, hälsa och miljö
som kvalitet och effektivitet.
-
Sysselsättning
och en omfattande kompetensutveckling för personal som
arbetar med byggande, drift, skötsel och underhåll av fastigheter och
anläggningar. Idag är över 400.000 personer direkt eller indirekt sysselsatta
inom bygg- och fastighetssektorn.
-
Lägre
kostnader för den enskilde boendekonsumenten och
samhället i stort.
-
Minskad
årlig energianvändning i byggnader med 40-45 TWh som motsvarar 20-25
miljarder kronor årligen (0,5 kr/kWh) i minskade driftkostnader per år.
-
Minskad
energianvändning i offentliga byggnader
motsvarande 5-10 miljarder kronor kan användas till
andra nyttigheter t ex resurser för skola, vård och omsorg.
-
Ökad
export för byggrelaterade produkter och
tjänster inom miljö- och energiområdet. Dagens
byggexport ligger på 50-60 miljarder kronor.